Kleding mode – trend
Heupbroeken en naveltruitjes zoals in de jaren 90 maken een comeback.
Schoonheidsidealen verschillen per tijd, plaats en bevolkingsgroep, legt onderzoeker Sylvia Holla, Erasmus Universiteit Rotterdam uit. “Het is een culturele norm, een gedeeld idee over wat mooi is en wat niet. Een schoonheidsideaal verbindt groepen in de samenleving.”
Industrieën, zoals de schoonheids- en mode en ook showbusiness zijn visueel en beïnvloeden ons denken over wat mooi is. Het is een wisselwerking: die sectoren worden op hun beurt ook weer beïnvloed door het heersende ideaal. Gaat het om kleding mode – trend?
“Kim Kardashian heeft een revolutie teweeggebracht”, zegt Liesbeth Woertman, emeritus hoogleraar psychologie van de Universiteit Utrecht.
Die omwenteling, samen met body positivity-trend van de afgelopen jaren, kan niet zomaar ongedaan worden gemaakt doordat heupbroeken weer in de mode komen.“De kern van mode is vernieuwing en daarmee ook vergankelijkheid”. Als mode wordt overgenomen door de massa, raakt het zijn aantrekkingskracht kwijt. Dan is het uit en zoeken we weer wat nieuws. In iedere trend zit dus al het zaadje van de eigen ondergang.
De Duitse filosoof Georg Simmel is dit “de dialectiek van de mode”.
Woertman:“Body positivity is niet één beweging, je kan er geen lid van worden. Maar als burgers zouden we onze macht veel meer kunnen gebruiken. Als wij zeggen: we kopen een bepaald product niet meer omdat ons een onbereikbaar ideaalbeeld wordt verkocht, dan heeft dat een enorme invloed.”
Bron:trouwGoudsmit8